|
Problematika PAS z pohledu dětských lékařů
VLÁŠKOVÁ, Lenka
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou poruch autistického spektra z pohledu dětských lékařů. Cílem této práce je zjistit, jak praktičtí lékaři pro děti a dorost v Jihočeském kraji provádějí screening na včasné odhalení poruch autistického spektra ve svých ordinacích a jak postupují v případě pozitivního výsledku. Dílčím cílem bylo odhalit, v čem spatřují praktičtí lékaři pro děti a dorost největší problém při diagnostickém procesu u těchto dětí. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. První kapitola teoretické části se věnuje jednotlivým poruchám autistického spektra, druhá kapitola vysvětluje tzv. "triádu" problémových oblastí, třetí popisuje screeningové a diagnostické nástroje a poslední kapitola se zaměřuje na možnosti péče o jedince s poruchami autistického spektra. Praktická část je realizovaná kvalitativním výzkumem a pro sběr dat od praktických lékařů pro děti a dorost byly použity polostrukturované rozhovory. V této části jsou dále zpracovány dvě kazuistiky dětí s poruchou autistického spektra. Pro sběr dat k vytvoření kazuistik byly taktéž použity polostrukturované rozhovory s rodiči a pedagogickými pracovníky a studium dokumentace. Ze získaných dat vyplývá, že praktičtí lékaři pro děti a dorost provádí při pravidelných preventivních prohlídkách v 18 měsících dítěte screening pro včasné odhalení poruch autistického spektra a v případě pozitivního výsledku opakují screening po půl roce znovu. Praktičtí lékaři pro děti a dorost spatřují největší problém při diagnostickém procesu v nedostatku odborníků, kteří by navázali na jejich práci.
|
|
"Nemoc ambiciózních žen" Genderové dimenze diagnostického procesu roztroušené sklerózy
Nejedlá, Adéla ; Sokolová, Věra (vedoucí práce) ; Kobová, Ĺubica (oponent)
Diplomová práce skrze polostrukturované rozhovory s ženami diagnostikovanými s roztroušenou sklerózou analyzuje, jaké genderové aspekty vstupují do diagnostického procesu tohoto onemocnění na základě jejich vlastní zkušenosti. Teoretická část uvádí základní koncepty a podklady vyplývající z přechozích výzkumů a z literatury zabývající se tímto a navazujícími tématy. Zaměřila jsem se převážně na medicínský diskurz, a dále jsem popsala gender bias v medicíně, kterým je například téma medikalizace ženského těla. Rovněž jsem popsala oblast pozdní diagnostiky, a uvedla základní informace o roztroušené skleróze. V empirické části práce jsem se zaměřila na kvalitativní výzkum, který jsem zvolila s úmyslem analyzovat výpovědi konkrétních žen a jejich osobní zkušenosti. Skrze techniku polostrukturovaných rozhovorů jsem měla možnost si vyslechnout skutečné příběhy, které mě dovedly k novým zjištěním spojeným s diagnostickým procesem roztroušené sklerózy. Touto prací bych chtěla přispět ke zkvalitnění komplexního diagnostického procesu. Klíčová slova Genderová předpojatost, medicína, diagnostický proces, roztroušená skleróza, genderové stereotypy, polostrukturované rozhovory
|
|
Aspekty narušené komunikační schopnosti
Tomická, Václava
Disertační práce je zaměřena na narušenou komunikační schopnost u dětí v období školní zralosti. Cílem disertační práce bylo analyzovat narušenou komunikační schopnost v procesu školní zralosti. K dosažení cíle bylo použito metody kritické analýzy odborných pramenů pro vysvětlení současných trendů logopedické a speciálně pedagogické diagnostiky a pro pochopení současných možností a rizik ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Dále byla provedena analýza diagnostického procesu v poradenské praxi. Vlastní výzkum byl realizován v šestiletém období a zahrnoval 848 respondentů. Předvýzkum poukázal ve svých výsledcích na stále vysoký počet žáků s narušenou komunikačních schopností nastupujících do 1. tříd základních škol. Ve výzkumu byla provedena analýza narušené komunikační schopnosti a dále analýza zpřesňující logopedické diagnostiky mapující jazykové roviny. Pro hodnocení výstupů byly použity i standardizované diagnostické nástroje. Výsledky výzkumu byly vyhodnoceny pomocí matematických a statistických metod. Výsledky výzkumu mapují narušenou komunikační schopnost klientů (věk 5,5-6,5 roku) poradenského pracoviště a poukazují na potřebu zkvalitnění diagnostického procesu rozšířeného o logopedickou diagnostiku. Tato diagnostika odhaluje oslabení v jazykových rovinách zejména u klientů...
|
|
Aspekty narušené komunikační schopnosti
Tomická, Václava
Disertační práce je zaměřena na narušenou komunikační schopnost u dětí v období školní zralosti. Cílem disertační práce bylo analyzovat narušenou komunikační schopnost v procesu školní zralosti. K dosažení cíle bylo použito metody kritické analýzy odborných pramenů pro vysvětlení současných trendů logopedické a speciálně pedagogické diagnostiky a pro pochopení současných možností a rizik ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Dále byla provedena analýza diagnostického procesu v poradenské praxi. Vlastní výzkum byl realizován v šestiletém období a zahrnoval 848 respondentů. Předvýzkum poukázal ve svých výsledcích na stále vysoký počet žáků s narušenou komunikačních schopností nastupujících do 1. tříd základních škol. Ve výzkumu byla provedena analýza narušené komunikační schopnosti a dále analýza zpřesňující logopedické diagnostiky mapující jazykové roviny. Pro hodnocení výstupů byly použity i standardizované diagnostické nástroje. Výsledky výzkumu byly vyhodnoceny pomocí matematických a statistických metod. Výsledky výzkumu mapují narušenou komunikační schopnost klientů (věk 5,5-6,5 roku) poradenského pracoviště a poukazují na potřebu zkvalitnění diagnostického procesu rozšířeného o logopedickou diagnostiku. Tato diagnostika odhaluje oslabení v jazykových rovinách zejména u klientů...
|